Trip To Padang (1)


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Tiba di Padang

Awal Oktober yang lepas saya berpeluang mengikuti satu trip bersama syarikat ke Padang Sumatera Barat. Alhamdulillah walaupun pada awalnya tidak dapat difikirkan apakah yang menarik di Padang, namun setelah trip berakhir ianya membuka minda dan mata bahawa memang benar banyak berjalan luas pemandangan.

Padang merupakan ibu negeri Sumatera Barat mempunyai sejarah dan keunikan tersendiri yang perlu anda fahami. Budaya dan adat penduduk Indonesia juga mula saya fahami sekalipun perjalanan ke sana hanyalah dalam pakej 4 hari 3 malam. Tidak cukup sebenarnya untuk dinilai dalam tempoh yang singkat.

Perjalanan dari LCCT ke Lapangan Terbang Minangkabau sebenarnya hanyalah 1 jam 10 minit, lebih dekat dari perjalanan LCCT ke Sabah atau Sarawak. Jadi anda sebenarnya berpeluang untuk ke Padang melihat sendiri keunikan masyarakat dan budaya di sana. Flight Airbus Air Asia  AK470 memulakan penerbangan ke Padang pada pukul 7.50 pagi dan tiba lebih kurang pukul 8.00 pagi waktu tempatan.

Cinta pandang pertama anda akan berputik apabila melihat kehijauan bumi Padang yang menghijau dan segar. Cuaca di sana juga nyaman dan sejuk memberikan sedikit perbezaan dengan cuaca di Malaysia yang agak panas. Selesai urusan imigresen di airport, kami disambut oleh Pak Usman yang merupakan pemandu pelancong sepanjang 4 hari kami di sini. Pak Usman menyambut baik kedatangan kami. Bekerja selama 15 tahun sebagai pemandu pelancong di Saffira Tour Indonesia pastinya kami amat senang dan teruja bersama Pak Usman…(to be continue)

2 Comments (+add yours?)

  1. Trackback: Cuaca Buruk, Lomba Kembali Dibatalkan | Indonesia Search Engine
  2. Trackback: Inovasi Industri Kecil Di Padang | Motivasi Kerja - Bekerja Dan Beramal

Leave a comment